«فیلمی که مستند نباشد رویاست. و هم از این روست که تارکوفسکی بزرگترین بزرگان است. او با سهولتی بس ذاتی در اتاق رویاها جولان میدهد. تارکوفسکی توضیح نمیدهد. چه را باید توضیح دهد؟ او تماشاگریست که توانایی آن را دارد که شهودهایش را با دیریابترین، و در عین حال ملموسترین ابزارها به تصویر کشد. همهی عمرم بر درهای اتاقهایی کوبیدهام که او چنین بهسهولت در آنها جولانگری میکند. تنها چند باری توانستهام خودم را به آن داخل بکشانم. بیشتر تلاشهای آگاهانهی من به چیزی بیش از شکستی حقارتآمیز نینجامیده است»...